Az ember nem attól lesz okos, hogy mindenre tudja a helyes választ. Attól lesz okos, hogy mindig a helyes kérdéseket teszi föl.

Egész délután szavakat meg nyelvtani szabályokat magoltunk a gyerekkel. A többi tantárgyra szinte nem is jutott időnk. Így megy ez már néhány éve. Mégis alig látom eredményét a tanulásnak. Egyre fárasztóbb. Mi szülők nem sokat értünk a nyelvekhez, ezért számunkra is nagy kihívás az itthoni együtt tanulás. Minden erőfeszítés ellenére a gyerek három év után sem tud egy pohár vizet kérni angolul.”

Ugye ismerős a helyzet? Hogy kit vagy mit lehetne okolni ezért, nem tudni pontosan, egy azonban biztos: valami hiányzik a hétköznapi idegen nyelv oktatásból, hiszen egyre több szülő panaszkodik a fent említett probléma miatt. Sokszor hallani manapság azt is, hogy számos kisdiákon eluralkodik az unalom, az érdektelenség és a figyelemzavar. Nem tudják követni az órát, nehezen idézik fel a tanult idegen szavakat, nyelvtani szabályokat és nehézségekbe ütköznek ha a gyakorlatban is ki kellene próbálni a tudást. Végül számos szülő kételkedni kezd saját gyermeke képességeiben, pedig mennyire tehetséges, okos gyereknek indult.

Szinte nincs olyan gyermek, aki valamely területen ne lenne különösen intelligens. Az intelligenciát ma iskolákban főként két síkon fejlesztik: az egyik a nyelvi a másik a matematikai, s ebben is mérik, hogy a gyerek értelmes-e. Ha a gyermek e két területen nem elég kiemelkedő, „nem számít intelligensnek”, pedig ez csak részben igaz! Vajon mi történik az összes többi képességgel? Hiszen van, aki ügyes a sportban, a táncban, kiváló a zenei hallása vagy éppen abban tűnik ki, ahogyan másokat megért, átérez, feltalálja magát, ha segíteni vagy szervezni kell valamit. S ne feledjük, a kreativitás is egy mindent átfogó képesség, mely segíti a találékonyságot az élet bármely területén.

Egyre több kutatás, s most már a terjedő gyakorlat is azt bizonyítja, hogy minél több készséget mozgatunk meg egyszerre tanulás közben, annál sikeresebb az eredmény s ez igaz a nyelvtanulásra is. Miközben a gyermek játékos feladatokat old meg, táncol vagy próbálgatja a kreatívan serkentő játékszereket aktívan használja és gyakorolja a nyelvet. Az alternatív oktatási rendszerek nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a nyelvtanulás ne ismeretek halmozásából, azaz, szavak és szabályok magolásából álljon, hanem készségeket fejlesszen, vagyis megtanítsa a gyerekeket kreatívan alkalmazni a nyelvet. Mindent átfogóan, élet- és tapasztalatszerűen tanít, mert a gyermek még nyitott a teljes világra, nem összpontosít egyetlen egy tárgyra vagy készségre, mert a teljes élet inspirálja. Nem köti le pusztán a könyv és a füzet. Ezért a korai nyelvoktatás alternatív iskolákban mindinkább igyekszik a zenét, a táncot, a képzőművészetet, a színjátszás bizonyos elemeit, a tapasztalati tanulást, a játékot sok-sok mozgással ötvözve hétköznapi gyakorlattá tenni. Így kivétel nélkül minden tehetség ki tud bontakozni. A gyerekek ezért kellemes hangulatban, oldott légkörben, sok mókával sajátítják el a nyelvet s így a nyelvtanulás élményszerű az eredmény pedig tartós lesz. Iskolánk is e szemlélet híve és ezt a gyakorlatot követi.

Archimedes Oktatóközpont

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s

Címkefelhő

%d blogger ezt kedveli: