Az ember nem attól lesz okos, hogy mindenre tudja a helyes választ. Attól lesz okos, hogy mindig a helyes kérdéseket teszi föl.

Amikor arról esik szó, hogy milyen korán lehet vagy kell elkezdeni egy idegen nyelv tanulását, nagyon sok különböző véleményt fogunk hallani. Egyesek azt mondják, minél korábban kezdünk nyelvet tanulni, annál jobb. Mások szerint a gyerek először tanulja meg az anyanyelvét rendesen, hisz később is sikeresen elsajátíthatja az idegen nyelvet.

Az idegen nyelv elsajátításának módszertanával foglalkozó szakértők szerint a korai nyelvtanulás igencsak eredményes, ha betartjuk azokat az alapelveket, amelyek a gyermekek idegen nyelv tanulását jellemzik.

A legfontosabb az, hogy a gyerekek először beszélni tanuljanak meg. A beszéd elsajátítása három lépésben történik: 1) figyelem és hallgatás 2) ismétlés 3) megjegyzés és rögzítés. Ezekhez a lépésekhez kell a tanárnak megtalálnia a megfelelő módszereket és technikákat. A figyelem és hallgatás stádiumában a tanár bemutatja a megtanulandó egységeket – kisgyermekeknél ezeket dalok, játékok, mesék, történetek tartalmazzák. Az ismétlés stádiumában a tanulók elismétlik a szavakat, mondatokat – gyermekeknél eljátsszuk, énekeljük, elmeséljük. A megjegyzés és rögzítés stádiuma hosszú ideig tart, ugyanis a megtanult egységeket újra és újra beépítjük az órák menetébe, hogy ne merüljenek feledésbe.

A korai nyelvelsajátítás másik fontos alapelve az, hogy a nyelvtanulás élvezetes tevékenység közben történjen. Felnőttekkel is így van ez: ha valamit kedvvel tanultunk, élvezetes környezetben, az sokkal tovább megmarad tudástárunkban, mint az unalmas, egyhangú környezetben tanultak. Ezért használ a kisgyermekeket tanító tanár mozgásos játékokat, dalokat, körjátékokat, verseket, meséket, akár rajzfilmeket is az órákon.

A harmadik nagyon fontos dolog, hogy a megtanulandó egységeket minél többféle módon érzékeltessük a gyerekekkel, ugyanis nem mindenki egyformán tanul. A vizuálisan tanuló gyerekek számára képeket, kártyákat mutatunk és rajzolunk. Az auditívan tanulók számára ott van az éneklés, verselés vagy az egyszerű hangos ismétlés. A mozgásos tanulókat pedig a táncok, körjátékok segítik tanulási folyamatukban.

Ezen kívül lényeges szempont az ösztönzés és dicséret, ugyanis minden kisgyermek ebből nyer motivációt arra, hogy szívesen tanuljon nyelveket. Emeljük ki azt, amit jól csinál, és ne csak a hibákat hangsúlyozzuk. Tartsuk tiszteletben, ha rossz napja van és dicsérjük az erőfeszítését!

És ne feledjük, ha a nyelvtanulás játékos, könnyed és természetes, a gyermek örömmel fog részt venni benne. Ez az örömteli tevékenység pedig meghatározhatja későbbi hozzáállását az idegen nyelvtanuláshoz. Az, aki gyermekkorában sikeresen sajátított el idegen nyelvi készségeket, felnőttkorában is hasznát veszi ezeknek a készségeknek. A gyermekkorban kialakított nyelvi készségek (akcentus, szavak megjegyzésének módszere, beszédkészség stb.) a felnőtt kori idegen nyelvtanulást hatékonyabbá, könnyebbé és élvezetesebbé teszi.

Archimedes Oktatóközpont

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Címkefelhő

%d blogger ezt kedveli: