Az ember nem attól lesz okos, hogy mindenre tudja a helyes választ. Attól lesz okos, hogy mindig a helyes kérdéseket teszi föl.

Sokat beszélgetünk szülőkkel, pedagógusokkal, nyelvszakosokkal, szakemberekkel. Minden beszélgetés végén ugyanarra a következtetésre jutunk. A jelenlegi nyelvtanulási technikák, amelyekkel a közoktatásban vagy a nyelviskolákban találkozunk nem kellően hatékonyak. A nyelvtanulási módszereinkre ráfér egy igazi generációs ugrás. Nem reform, hanem radikális váltás!

A nyelvet tanuló passzív hallgatónak a tanulási folyamat aktív résztvevőjévé, irányítójává, főszereplőjévé kell, hogy váljon.

A közoktatás rendszere egy nehezen alkalmazkodó hatalmas rendszer, de itt is érezhető már a változás fuvallata. A nyelviskoláktól viszont elvárható, hogy megfelelő oktatási rendszerekkel segítsék a hatékony nyelvtanulást.

Tapasztalataink alapján megfogalmaztuk a hatékony nyelvtanulás tízparancsolatát, amelyet most megosztunk Önökkel:

Első

A rövidebb tanulási ciklusok hatékonyabbak. A gyakori tanulás – vagyis az ismétlés – a feltétele annak, hogy a hosszú távú memóriába tároljuk a tanultakat.

Második

Szavak helyett összetartozó kifejezéseket tanuljunk! Úgyis együtt, vagy szerkezetekben fogjuk használni őket. Így csökkenthető az energia-befektetés, növelhető a beszéd sebessége.

Harmadik

A munkafüzetben kitöltött feladatok helyett inkább mondjunk példamondatokat vagy egy saját sztorit egy nyelvtani szerkezetre. A legjobban arra emlékszünk, ami velünk történt. Ha ezt sikerül becsempészni a nyelvtanulásba, a tanultak a történeteken keresztül kitörölhetetlenül fognak bevésődni. És ez igaz a szavakra is, ugyanúgy mint a nyelvtanra!

Negyedik

Olyan szövegeket hallgassunk, amelyek számunkra érdekesek, tartósan fenntartják az érdeklődést. Ez lehetővé teszi, hogy jól megjegyezzünk pár benne elhangzott szókincs és nyelvtani elemet is. Az Internet is tele van egyszerű, élő nyelvi szövegekkel. A legtöbb mai sikerfilmben is ezt a nyelvet használják.

Ötödik

Az idegen nyelvű szöveg passzív hallgatása bizonyítottan jó módszer. Ha ezt még hatékonyabbá szeretnénk tenni, akkor tegyük aktívvá. Álljunk meg, és ismételjük el, amit hallunk!

Figyelem: amikor egy új szót hallunk, nem az a legfontosabb, hogy lejegyezzük. A füzet már elég okos, köszöni szépen! Jó, ha le is írjuk, hogy tudjuk, mit tanultunk, és gyakoroljuk a helyesírását. Viszont ne feledjük az ismétlés az, ami használatra tanít.

Hatodik

A tökéletességre törekvés a nyelvtanulás halála. Senki sem beszél tökéletesen. Először egyszerűsítsünk! A körmondatok még ráérnek. Sose felejtsük, hogy a cél a kommunikáció.

Hetedik

Az olvasás hasznos, de nem elég! Beszéljünk! Énekeljük a kedvenc dalszövegünket. Nincs kivel beszélni? Kommentáljuk a dolgokat magunkban: milyen agyalágyult a főnök, mennyire élvezted a tegnapi randit. (Kivel milyen esemény történt.)

Nyolcadik

Használjunk jó segédanyagokat: hanganyagokat, tanulókártyákat, szótárakat. Ha a fordítási készséget szeretnénk fejleszteni, használjunk kétnyelvű szótárat.

Kilencedik

A tanulás szeretete nemcsak a gyerekeké. Keressünk olyan nyelvtanulási lehetőségeket, amelyek élvezetet nyújtanak és követik az érdeklődési körünket. Mert vannak ilyenek! Ha nem találnak, kérdezzenek bennünket!

Tizedik

Tervezzük meg, és kövessük a haladásunkat heti tervek segítségével, amely motivál, rendszerességre tanít, és kitartást épít.

Mi így segítjük a tanulni vágyókat!

 

Archimedes Oktatóközpont

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Címkefelhő

%d blogger ezt kedveli: